22. listopadu 2012 v 15:41 | Admin(ka) - Mizuru Kia |  Recenze
> Díl v sérii: první
> Počet stran: 368
> Vazba: vázaná s přebalem
> Vydáno v CZ: listopad 2012
> Nakladatelství: Knižní Klub
> Mé hodnocení knihy: 4/5 hvězd

ivot Amelie Grayové nebyl nikdy příliš rušný. Už od dětství, které trávila převážně na hřbitově s otcem, který tam pracoval, byla tak říkajíc izolovaná od světa a od ostatních dětí. Ještě více se však izolovala dne, kdy začala vídat duchy. Jedinou útěchou pro ni bylo, že nebyla sama. Stejnou zvláštní schopností disponoval i Ameliin otec, kterého vždy oslovovala "papá". Papá ji už v dětství, od dob, kdy poprvé zahlédla ducha, nabádal k obezřetnosti a dodržování pravidel, jež jí vštípil do hlavy. Žádná pravidla však nezůstanou neporušena věčně. Jednou, dříve či později, dostane každý chuť na zakázané ovoce, stejně tak i Amelia.

Jak vám asi je, když vás od živých izolují mrtví? K čemu se to Amélie nachomýtla?

melia je restaurátorka hřbitovů. Od doby, kdy byla malá, se toho moc nezměnilo. Vystudovala a živí se restaurováním hřbitovů, nyní žije v Charlestonu a vede poměrně samotářský život. Většinu času tráví na hřbitovech, - což je docela zvláštní místo pro někoho, kdo vídá duchy - kde pracuje na obnovování zašlé krásy hrobů a mauzoleí. Když zrovna není na hřbitově, tak o podobné tématice alespoň píše na svůj blog, kde je známá jako Hřbitovní královna.
Její nejnovější projekt je restaurování hřbitova Dubový háj, který se nachází u univerzity Emerson. Zpočátku jde vše dobře. Amelia se probírá archivy, fotí hroby a sestavuje mapu původního hřbitova. Její práci však přeruší hrůzný objev mrtvoly.

řípad se začíná vyšetřovat a ujímá se ho detektiv John Devlin, který Amelii velice přitahuje a, díky tomu, že ji najal, jako odbornou konzultantku, je zajištěno, že se budou vídat poněkud častěji. Má to ovšem háček. Devlin není sám. Téměř na každém kroku ho doprovázejí jeho dva duchové. Tím se pro Amelii stává naprosto nevhodnou osobou. Otec jí vždy říkal: "Nikdy se nedruž s těmi, koho duchové pronásledují. Pokud tě takový člověk vyhledá, odvrať se od něj, protože pro tebe představuje strašlivou hrozbu a nedá se mu věřit." A ona se tím měla řídit, avšak Devlinovy zadumané oči a tajnůstkářské chování, jsou pro Amelii až moc velkým lákadlem.
Poté, co pitva prokáže, že oběť nalezena v Dubovém háji, byla zavražděna, se objevuje další mrtvola. Jediné, co oběti spojuje, je náhrobní symbolika. Vrah je pochoval tak, aby epitafy či symboly na náhrobních kamenech měli vždy speciální význam. A proto je tu Amelie, která má jakožto odbornice, pomoc policii objasnit sérii vražd. Vše ale komplikuje Emersonská elita, tajný spolek Řád rakve a spáru. Proto musí mít Amelie na paměti, že: "Pokud má člověk dost peněz a vlivu, může nechat zmizet cokoliv."

ned ze začátku kniha vzbuzuje zvědavost, už jen tím, že je psaná tajemným, strašidelným způsobem. Vzhledem k tomu, že knihu vypráví hlavní hrdinka Amelie (psána v ich-formě), je možno se s ní snáze ztotožnit, vyčíst z knihy její myšlenky a vidět svět jejíma očima. Svůj příběh vypráví tak, až z něj naskakuje husí kůže a je lepší mít se na pozoru, co když něco vyskočí zpoza rohu? Amelie se celý život upínala k pravidlům, které jí vštípil otec, ale jakmile začne pracovat na případu vraždy jako konzultantka policie, začne se stýkat i s Devlinem. Což je první porušení pravidel, a zdaleka ne poslední.
Hlavní hrdinka má už od začátku plnou hlavu Devlina - který pro ni představuje hrozbu - což je pochopitelné vzhledem k jeho tajemnému vzezření a opatrnému chování. Navíc je pro ni tabu a jak už bylo zmíněno, zakázanéovoce přece nejlépe chutná. Takže nějaká ta romantická zápletka v knize určitě je.

oté, co je Amelie zatažena do případu jako konzultantka, se z ní jako mávnutím proutku stává Nancy Drew, badatelka na vlastní pěst. Ve své obvyklé výstroji, to jest pevné boty, tílko a volné kalhoty, vyráží na obhlídku hřbitova a "čmuchání"okolo záznamů v archívu. A nejen to. Začíná být trochu paranoidní, čeká, kde na ni ze stínů někdo vyskočí. A později se ukáže, že to nebyla jen paranoia, někomu se opravdu její snaha vyřešit případ nelíbí. Někdo se ji pokusí zabít a ne jen jednou. Vědomí, že ji má možná v hledáčku sadistický vrah, jí opravdu na náladě nepřidává.

Hlavní hrdinka Amelie Grayová byla vychována jako jižanská dívka se smyslem pro povinnost a poslušnost. Nyní je jí dvacet sedm let a už od devíti let vidí duchy. Od dětství se striktně řídí otcovými pravidly ohledně duchů. Má neobvyklou práci - restauruje hřbitovy - a ve volném čase se věnuje psaní na svůj blog, kde je známá jako Hřbitovní královna, což také je. Její vědomosti jsou velice obsáhlé. Na první pohled to sice není znát, ale Amelie není tak silná, jak se jeví.

Důležitou mužskou postavou figurující v knize je nepochybně John Devlin, který je detektivem u charlestonské policie. Je tajnůstkářský a má zadumané oči, ze kterých lze vyčíst, že už má ledacos za sebou. Jeho vzhled jen podtrhuje to tajemno, které se kolem něj vznáší. Černé vlasy, pronikavé oči a zádumčivé chování se k pětatřicetiletému pohlednému detektivovi náramně hodí.

V knize se však vyskytnou i jiné významné postavy, jako například Ethan, který pomalinku dokopává Amélii k tomu, aby se dala dohromady s Devlinem. Doktor Shaw, o kterém do poslední chvíle nevíte, co si myslet. Tempe, kterou byste za její povrchní nic neříkající fráze shodili z útesu a Daniel Meakin, který je tichý, nenápadný a podaří se mu Amélii pokaždé prvotřídně vyděsit.

Amanda Stevensonová

yrostla v podhůří Ozarkské planiny, v kraji plném legend a duchařských pověstí. Dětská fascinace tajemnem postupně přerostla v celoživotní spisovatelskou posedlost, o čemž svědčí na padesát jejích titulů s prvky nadpřirozena. Mezi nejoceňovanější patří temné thrillery The Dollmaker nebo The Whispering Room. Průlomový úspěch zaznamenala v roce 2011 její volná trilogie o "hřbitovní královně" Amelii Grayové, jejímž prvním dílem je Okřídlená duše. Amanda žije s manželem, synem, dcerou a dvěma kočkami v Cypress v Texasu.

× Tohle dílo má na svědomí, u nás ne moc známá spisovatelka Amanda Stevens. Okřídlená duše je první díl z volně na sebe navazující trilogie o Amelii Grayové alias Hřbitovní královně. V překladu vydalo nakladatelství Knižní klub, které zvolilo totožnou obálku jako originál, která je velice hezká.

× Kniha je čtivá a plyne rychle, dala by se zařadit do duchařin. Také obsahuje romantiku a je to i částečně detektivka. Milá změna pro ty, co už mají dost upírů, vlkodlaků a jiných potvůrek, kterými je v současnosti zaplněn bezpočet knihkupectví. Hodnotím ji slibným počtem čtyř hvězdiček.

× Knihu lze zakoupit na: http://www.bux.cz/knihy/126932-okridlena-duse.html

Za recenzní výtisk děkuji knižní distribuci EUROMEDIA.

Zdroje.: