29. prosince 2012 v 21:10 | Admin(ka) - Mizuru Kia |  Recenze
> Série: ŘÁD TEMNOT
> Díl v sérii: první
> Počet stran: 272
> Vazba: vázaná, lesklá
> Vydáno v CZ: listopad 2012
> Nakladatelství: Fortuna Libri

ozdní středověk, mnozí lidé se bojí konce časů. V Evropě se mnohem častěji objevují podivné jevy a prý se může stát cokoliv. Rok 1453, v Itálii byl vybrán hoch jménem Luca Vero, aby tyto jevy vyšetřoval a pomáhal Řádu. V době, ve které žil, se stávaly prapodivné věci a lidé byli pověrčiví. Jeho smůlou však je, že to on je bude muset vyšetřit a rozhodnout, zda se někdo provinil.

Co když je ale věc tak zamotaná, že si ani Luca neví rady?
Co když Lucovi do cesty vstoupí dvě ženy?

ěj příběhu se odehrává v pozdním středověku v křesťanské Itálii. Sedmnáctiletého Luca Veru odvedli z jeho kláštera na výslech k inkvizitorovi, falešně ho obvinili z kacířství a následně jej přijali do Řádu temnot. Luca přísahal oddanost Pánu a Řádu, absolvoval několik měsíců školení a nyní se vydává na výpravu do kláštera Lucretili, aby tam vyšetřil šílenství a projevy zla.

Do kláštera přijíždí spolu s písařem Petrem a sluhou Freizem. Zde se setkává s novou paní opatství, která je dcera zesnulého pána z Lucretili a dle závěti musela odejít sem do opatství a stát se abatyší. Luca vede vyšetřování. Vyslýchá sestry, které v nocích chodí po chodbách, křičí a na rukou se jim objevují krvavé rány. Ze všeho je obviněna paní abatyše, nic ale není tak, jak se zdá a Luku a jeho společníky čeká ještě spousta záhad a dobrodružství.

niha je psaná o křesťanech, jejich světě, zvycích a tradicích. Setkáte se v ní i s kacíři, údajnými čarodějnicemi a vlkodlakem. Možná bude trochu překvapivé, že mezi všemi těmi zaškatulkovanými a uhlazenými křesťany, kteří složili slib cudnosti, se najdou i tací, kteří okusí vzplanutí touhy.

Příběh je vyprávěn plynně, rychle a nepostrádá důležité detaily. Nevadí, že zrovna nejste věřící. Pokud vám nepřekáží dívat se chvíli na svět očima někoho jiného, kdo věří v něco jiného. Pak s tím nebudete mít problém. Úkolem je vyšetřovat a učit se o jiných náboženstvích, odsuzovat hříšníky a trestat zlo. Lidé v tehdejší době byli pověrčiví a báli se možného konce časů, takže se pověry o vlkodlacích, šílenství nebo čarodějnictví objevovaly poměrně často.

cera zesnulého pána z Lucretili, Isolda, se dle otcovy poslední vůle musí stát novou abatyší v místním klášteře. Ač nedobrovolně, nucena uposlechnout otcova příkazu i po jeho skonu, odchází. Jako žena té doby nemá žádná práva. Její život řídí otec a později bratr. Teď v klášteře je zase vázána sliby, které byla přinucena složit. Společně s Isoldou odešla do kláštera i její osobní služebná Ishraq, kterou přivezl do Evropy ze Středního východu pan Lucretili a vychoval ji tak, aby se o Isoldu dokázala postarat. Isolda a Ishraq jsou si blízké, i přes rozdílnou víru a postavení, což muži jako Luca nebo písař Petr, jen stěží chápou. Bratr Petr pochází z chudé rodiny a skrze církev se vypracoval až na písaře. Podobnou cestu má za sebou i Luca, avšak on odhaluje četné podvody v církvi a stává se z něj vyšetřovatel, kterého čekají mnohá dobrodružství.

e stala úspěšnou spisovatelkou, bohužel u nás bylo přeloženo jen pár jejích knih. Narodila se v Keni, ale od dvou let žije ve Velké Británii. Získala doktorát v oboru anglické literatury 18. století a napsala mnoho historických románů, ale i příběhů ze současnosti. Jejím bestsellerem se stal román Králova přízeň (The Other Boleyn Girl), který byl dokonce roku 2008 zfilmován, a hrály v něm takové hvězdy, jako jsou Eric Bana, Scarlett Johansson a Natalie Portman.

Kacíř a čarodějka se od jejích obvyklých historických románů liší. Philippa sama uvedla, že většina jejích historických knih vychází ze všeho, co ví o skutečné osobě a době ve které žila, ale tento román je o čtyřech naprosto smyšlených mladých lidech. A i když příběh odráží historickou realitu, tak je psán tak, aby toho hlavní hrdina zažil co nejvíce. Philippa Gregory je nejen spisovatelka, jejim dalším velkým zájmem je dobročinnost. Založila nadaci, která funguje už skoro dvacet let: Zahrady pro Gambii. Díky této nadaci se jí podařilo pomoci získat peníze na založení sto šedesáti základních škol pro nejchudší africké země.

knihy jsem měla trochu obavy, přece jen historické romány obvykle nečtu, takže je pochopitelné, že jsem se bála, jak mi kniha sedne. Oříškem bylo také křesťanství. Ale i navzdory tomu, že jsem nevěřící, jsem si knihu užila a náboženství mi opravdu nepřekáželo. Další věcí, které se čtenář u historických románů asi obává, je styl mluvení té doby. Ale v tomto případě zcela zbytečně, protože se to čte velmi dobře. Věty na sebe krásně navazují a v textu se ani nevyskytuje moc slov, která se běžně nepoužívají.

Jediné, co mě na knize štvalo, byl systém rozdělávání dopisů s novým posláním teprve tehdy, až Luca a jeho společníci někam dorazí. Přijde mi ta myšlenka na tu dobu dost zvláštní, že by se bratr Petr tahal za všech okolností s paklem dopisů. I když na druhou stranu, bratr Petr je písař a má to v popisu práce.
Kniha má zajímavou obálku, která krásně sedne k příběhu a k době, ve které probíhá. Co mě ale překvapilo nejvíce, byla velikost písma a jeho hustota. Písmo je vetší než bych u historického románu čekala, a stejně tak i řádkování je větší, takže než se nadějete, jste v půli knihy.

> Moje hodnocení obálky:
> Moje hodnocení knihy:

> Česká anotace: Píše se rok 1453 a vše nasvědčuje tomu, že se blíží konec světa.
Klášterní novic Luca Vero je na rozkaz tajemného cizince uprostřed noci zburcován a odvlečen ze své cely. Cizinec jej nejprve obviní z kacířství, aby mu nahnal strach a pak jej vyšle na dlouhou cestu Evropou, kde má Luca, mimořádně nadaný mladík, hledat stopy Ďábla a vykonávat soud nad zběhlými křesťany.
Lukova první cesta vede do kláštera Lucretili, kde se setkává s mladičkou abatyší Isoldou, jež se právě ocitla v nesnázích: V klášteře je proti své vůli - poslal ji sem bratr, aby se mohl zmocnit jejího dědictví a navíc jeptišky začaly trpět podivnými vizemi, chodily ve spánku a na těle se jim objevily krvácející rány. Isolda je obviněna, že je očarovala temnou magií a má být upálena jako čarodějnice. Luca ale hledá pravého viníka…
Hrdinové tohoto příběhu čelí nejtemnějším hrůzám středověku - černé magii, vlkodlakovi i šílenství. Na cestě však nacházejí také pravdu, přátelství a dokonce lásku.

> Knihu lze koupit: v eshopu Fortuna Libri
> RC: Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fortuna Libri.